Ψηφιακή καθυστέρηση, φυσική υπεροχή: Το ελληνικό παράδοξο στο οργανωμένο λιανεμπόριο
Τετάρτη, 30 Απριλίου 2025
Στο πλαίσιο του 15ου Food Retail Conference παρουσιάστηκε η ετήσια ευρωπαϊκή έρευνα «The State of Grocery Retail 2025 - Comparing Greece to the rest of EU» από τον chief economist της Eurocommerce, Αντόν Ντελμπάρε, προσφέροντας μια πολυδιάστατη ανάλυση του τοπίου του λιανεμπορίου τροφίμων. Αναλύοντας 127 αλυσίδες λιανικής στην Ευρώπη για την περίοδο 2019-2023, η έρευνα κατατάσσει τις επιχειρήσεις σε τέσσερις κατηγορίες βάσει της αύξησης του μεριδίου αγοράς και των ομοειδών πωλήσεων (like-for-like sales).
Οι «Πρωταθλητές Ανάπτυξης» ξεχωρίζουν με μέσο όρο 9,7 δισ. ευρώ σε πωλήσεις και 5,8% EBITDA, καταγράφοντας άνω του μέσου όρου απόδοση και στους δύο δείκτες. Οι «Επεκτατιστές», με 13,8 δισ. ευρώ πωλήσεις και 4,9% EBITDA, αναπτύσσονται έντονα σε μερίδιο αγοράς αλλά όχι αντίστοιχα στις πωλήσεις. Στην κατηγορία «Οργανικά Αναπτυσσόμενοι» εντάσσονται εταιρείες με 6,6 δισ. ευρώ πωλήσεις και 6,2% EBITDA, που διατηρούν ρυθμούς ανάπτυξης στις πωλήσεις αλλά όχι στην αγορά. Τέλος, οι «Καθυστερημένοι», με 5,8 δισ. ευρώ πωλήσεις και 4,5% EBITDA, υστερούν και στους δύο τομείς.
Η Ελλάδα πίσω σε private label και ψηφιοποίηση
Η Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, παρουσιάζει ιδιαιτερότητες: μικρότερη διείσδυση των private label, μεγαλύτερη σημασία της φυσικής παρουσίας καταστημάτων και πιο αργούς ρυθμούς υιοθέτησης ψηφιακών εργαλείων από τους λιανέμπορους. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ενδείξεις ότι η ελληνική αγορά ακολουθεί σταδιακά τη γενικότερη ευρωπαϊκή τάση, με έμφαση στη συγκράτηση τιμών, στη βελτιστοποίηση κόστους και στη σταδιακή μετάβαση σε ευέλικτα, omni-channel μοντέλα.
Η νέα «κανονικότητα» στην ΕΕ
Βάσει της έρευνας, η νέα «κανονικότητα» στην ΕΕ χαρακτηρίζεται από ανάπτυξη ΑΕΠ κάτω του 2% και πληθωρισμό λίγο πάνω από 2%. Ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτιμάται ότι περιόρισε την ανάπτυξη κατά 1,5-2 μονάδες. Για το 2024 προβλέπεται αύξηση ΑΕΠ 0,9%, φτάνοντας το 1,8% το 2026, ενώ ο πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει από 2,6% σε 2%.
Στον κλάδο τροφίμων, το περιθώριο κέρδους (EBIT) έπεσε από 3,4% το 2020-2021 στο 0,5% το 2022, πριν ανακάμψει στο 2,9% το 2023, παραμένοντας όμως κάτω από το κόστος δανεισμού (4,5%).
Πηγή: FoodReporter 11 Απριλίου 2025 #1386, σελίδα 4