Στο +12,2% οι τιμές με υποχώρηση των όγκων κατά -3,5%


Πέμπτη, 27 Απριλίου 2023


Την ανοδική του πορεία συνεχίζει και το 2023 ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σύμφωνα με τη NielsenIQ, καθώς παρουσιάζει στο σύνολό του θετική τάση για το πρώτο τρίμηνο του 2023 της τάξης του +8,2% βάσει στοιχείων YTD έως τις 2 Απριλίου 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.

Αναλυτικότερα, η συγκεκριμένη τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο από τα φρέσκα με +8,1%, όσο και από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά με +8,2%, κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη NielsenIQ, αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι αν αποδομηθεί η συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.

Στο +25,4% το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.

Οι μεγαλύτερες αίθουσες λιανεμπορίου παρουσιάζουν την μεγαλύτερη ανάπτυξη με +11,5%

Αναλύοντας στη συνέχεια την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, καθώς στις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, προκύπτει ότι την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία, μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, οι περιοχές της Κρήτης αλλά και της Πελοποννήσου, εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης με +15,4% και +6,8% αντίστοιχα. Βέβαια, την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.

Σημαντική μείωση πωλήσεων στα σπορέλαια

Επικεντρώνοντας τώρα την ανάλυση της NielsenIQ στην πορεία συγκεκριμένων προϊoντικών κατηγοριών, η κατηγορία των σπορέλαιων παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της με ποσοστό μείωσης 16,9%, καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που παρατηρήθηκαν στην αγορά.

Πιο συγκρατημένη η πτωτική πορεία των όγκων

Γενικότερα για το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι αναλυτές της NielsenIQ επισημαίνουν ότι όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση της πληθωριστικής πίεσης σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% έναντι 12,2%).

Αν ωστόσο, ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3%, αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.

Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο με ποσοστό -3,5% σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής), σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της NielsenIQ.

 

Πηγή: Food Reporter #0938/2023-04-24