Η αύξηση της κατανάλωσης σε αρκετές από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών είναι ένα από τα αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά που περιλαμβάνονται στη μελέτη που παρουσίασε η NielsenIQ, για την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για το 2021.


Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου 2022


Τα αλκοολούχα ποτά παρουσίασαν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις Βότκα κατέγραψαν ετήσια άνοδο 18,4% και για το ρούμι η αύξηση ήταν 16,5%. Οι πωλήσεις για το άλλοτε «εθνικό» μας ποτό, το ουίσκι παρουσίασαν άνοδο 13,3%. Υψηλά, όμως, ήταν και τα ποσοστά αύξησης των πωλήσεων σε κατηγορίες ειδών υγιεινής διατροφής,  όπως τα Φυτικά Ροφήματα (+20,9%), καθώς και τα κατεψυγμένα λαχανικά (+16,5%).

Στο σύνολό του το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων για το  2021 έκλεισε με αύξηση 1,3% των πωλήσεων σύμφωνα με τα στοιχεία της προαναφερόμενης έρευνας της NielsenIQ, η οποία ανέλυσε τα δεδομένα από καταστήματα λιανικής μεγαλύτερα από 100 τετραγωνικά μέτρα. Μάλιστα, όπως επισημαίνει η εταιρεία ερευνών, η αύξηση αυτή επήλθε σε αντίθεση με τις  δυσοίωνες προβλέψεις πολλών παραγόντων της αγοράς. Ωστόσο, τα καταναλωτικά προϊόντα ταχείας κυκλοφορίας (FMCGs), στο σύνολό τους, παρουσιάζουν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 0,7%, και όπως αναφέρει η NilsenIQ ήταν πολύ κοντά στην εκτίμηση που είχε κάνει η εταιρεία στις αρχές της χρονιάς.

Στο 1,6% η άνοδος του τζίρου σε τρόφιμα - ποτά

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων  τα Τρόφιμα & Ποτά είναι η μοναδική μεγάλη κατηγορία, που παρουσίασε σημαντική θετική τάση της τάξεως του +1,6%, ενώ  οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, καθώς και στα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης σημείωσαν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία κατά -1,7%  & -2,4% αντίστοιχα.Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) εμφάνισε την μεγαλύτερη άνοδο με  14,9%, ενώ τα Φρέσκα και επί Ζυγίω προϊόντα σημείωσαν  οριακά θετική αύξηση κατά 0,3%.

Αυξημένος ο τζίρος  στα hypermarkets

Τα καταστήματα με μεγάλες αίθουσες, με εμβαδόν άνω των 2,500τ.μ. (hypermarkets) συνέχισαν και το 2021 να παρουσιάζουν την μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις τους η οποία ανήλθε σε 8,1%. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση των καταστημάτων με διαφορετικές τυπολογίες, η οποία ακόμη δείχνει ότι σε ρυθμό ανάπτυξης, αν και αρκετά πιο συγκρατημένο, ακολούθησαν οι μικρότερες αίθουσες, έως 400 τ.μ., στο +1,5%, γεγονός που σημαίνει ότι οι αγοραστές επιλέγουν και τα μικρότερα καταστήματα για την ευκολία τους, αλλά και τα καθημερινά τους ψώνια. Παρατηρώντας την απόδοση των διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών, στις οποίες η NielsenIQ αποδομεί την αγορά, άξιο σχολιασμού, σύμφωνα με τους αναλυτές της, είναι το γεγονός ότι όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν θετικές τάσεις - με πιο υψηλή αυτή της Πελοποννήσου στο +4,5% -με εξαίρεση την Αττική, η οποία κινήθηκε πτωτικά στο -0,4%.

Μείωση στις πωλήσεις απολυμαντικών – καθαριστικών

Οι κατηγορίες των ειδών προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, παρουσιάζουν ένα οξύμωρο καθώς, παρά την αυξημένη ζήτηση των προϊόντων λόγω της πανδημίας είναι οι δύο κατηγορίες  που σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση για το 2021. 

Μάλιστα ο τζίρος των αντισηπτικών έπεσε 37,9% ενώ αυτός  των σαπουνιών για πλύσιμο χεριών κατέγραψε μείωση 17,7%. Βέβαια, η μείωση αυτή, οφείλεται σε ένα μεγάλο βαθμό και στην εξορθολογίκευση της χρήσης τους, σε σχέση με το 2020. Χρησιμοποιώντας παρόμοια λογική μπορεί να ερμηνευθεί  και η, επίσης, πολύ έντονα αρνητική τάση στα καθαριστικά σπιτιού (-13,9%), καθώς και στην κατηγορία των χλωρινών (-12,6%).

Γεράσιμος Ζώτος

Πηγή: FOODReporter #0651/18 -01- 2022