Παρασκευή, 30 Μαΐου 2025


Σταδιακή αποκλιμάκωση της σημασίας που δίνουν οι καταναλωτές στη χρηματική δαπάνη κατά την επιλογή τροφίμων καταγράφει η νέα ετήσια κυλιόμενη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία διεξήχθη τον Φεβρουάριο του 2025 σε πανελλαδικό δείγμα 1.500 καταναλωτών. Η τιμή παραμένει το βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων για το 47% των καταναλωτών, ποσοστό όμως αισθητά μειωμένο σε σχέση με το 2024. Αντίθετα, αυξάνεται η σημασία της ποιότητας, η οποία αποτελεί το κύριο κριτήριο για το 30% των συμμετεχόντων. Η σύγκλιση των δύο αυτών κριτηρίων υποδεικνύει μια τάση εξισορρόπησης ανάμεσα στην αναζήτηση οικονομικότερων επιλογών και στην αναβάθμιση της διατροφικής αξίας των αγορών.
Η ετήσια καταγραφή των αγοραστικών συνηθειών δείχνει επίσης σταθερότητα ως προς τις επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ, με μέσο όρο 3,2 επισκέψεις την εβδομάδα (ή 13 τον μήνα), αριθμός ελαφρώς αυξημένος από το προηγούμενο έτος. Οι επισκέψεις κατανέμονται σε περίπου 2,2 διαφορετικές αλυσίδες, στοιχείο που αποτυπώνει τη συνέχιση των πολυκαναλικών πρακτικών στην αγορά.

Μείωση στη συνολική εβδομαδιαία δαπάνη
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, παρά τις διαρκείς ανατιμήσεις, οι καταναλωτές δήλωσαν χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη σε σχέση με το παρελθόν. Το γεγονός αυτό πιθανώς να συνδέεται είτε με μικρότερα «καλάθια» αγορών, είτε με ανακατανομή δαπανών προς άλλες ανάγκες ή υπηρεσίες. Όσον αφορά στα υπόλοιπα σημεία πώλησης τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών, ο φούρνος καταγράφει τις περισσότερες μηνιαίες επισκέψεις (10), ακολουθούμενος από τα καφέ (6), τα μίνι μάρκετ/περίπτερα (5,5) και τα εξειδικευμένα καταστήματα (4 επισκέψεις).
Σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με το παρελθόν παρατηρείται και ως προς τις προσφορές: Ενώ από το 2017 έως το 2022 οι καταναλωτές προτιμούσαν σαφώς τις προσφορές αντί των χαμηλών τιμών, από το 2023 και εξής παρατηρείται αντιστροφή της τάσης. Πλέον, μόλις το 19% δηλώνει προτίμηση στις προσφορές, ενώ η πλειοψηφία επιλέγει σταθερά χαμηλές τιμές. Παρά ταύτα, παραμένει υψηλό, και σταθερό τα τελευταία πέντε χρόνια, το ποσοστό των καταναλωτών (58%) που δηλώνει ότι αναζητά ενεργά προσφορές στις αγορές του στο σουπερμάρκετ.

 

Πηγή: FoodReporter 14 Μαΐου 2025 #1406, σελίδα 4