Το νέο μοντέλο λιανικής πώλησης πρέπει να αναπτυχθεί με επίκεντρο τον καταναλωτή. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 ο σχεδιασμός για το supermarket το 2000 δεν θα είχε διαδρόμους, ενώ θα υπήρχαν πολλά φρέσκα τρόφιμα, πολύς ενθουσιασμός, κανένας σταθμός ελέγχου (check-out), προϊόντα ομαδοποιημένα σε γεύματα. Συνεπώς η κορυφαία κατεύθυνση θα ήταν μια πλήρης διατροφική εμπειρία. Αυτό δεν ήταν δυνατό να επιτευχθεί εκείνη την εποχή λόγω πολλών προϋποθέσεων που δεν πληρούνταν, αλλά τα καταστήματα που χτίζονται σήμερα πλησιάζουν περισσότερο όσο ποτέ σε αυτό το σκοπό.


Τετάρτη, 28 Φεβρουαρίου 2018


Βάσει αυτών των στοιχείων, μπορεί κανείς να συνειδητοποιήσει ότι το Outsourcing on Sales and Merchandising μπορεί να εισαγάγει έναν προηγμένο τρόπο αντιμετώπισης της κύριας διαδικασίας των προκλήσεων για τα νέα καταστήματα.

Οι Outsourcing Service Providers πρέπει επίσης να προσαρμόσουν το επιχειρησιακό τους μοντέλο ώστε να ευθυγραμμιστούν πλήρως με το τι στοχεύει το μελλοντικό supermarket στους καταναλωτές. Παράλληλα, οι Παραγωγοί και οι FMCG Providers πρέπει να αναθεωρήσουν το σχεδιασμό των προϊόντων τους με πρόσθετα χαρακτηριστικά (επιπλέον των υφιστάμενων προϊόντων ανά προϊόν), εξοπλίζοντας τους εμπόρους να ενσωματώσουν στις δραστηριότητές τους τις απαιτούμενες πληροφορίες που μπορεί να βελτιώσουν την εμπειρία των καταναλωτών και να διαφοροποιήσουν σε κάποιο βαθμό το δικό τους μερίδιο αγοράς. Ως εκ τούτου, παρακολουθούμε μια νέα σειρά τάσεων για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της εμπειρίας των καταναλωτών ως εξής:

• Καταστήματα μόνο ως εκθεσιακοί χώροι, όπου τα προϊόντα δεν μπορούν να αγοραστούν, εμφανίζονται και είναι διαθέσιμα για δοκιμή. Είναι μια μεγάλη ιδέα να εισαγάγετε νέα προϊόντα διατροφής, να διαβάσετε τις ετικέτες, να δοκιμάσετε, να θέσετε ερωτήσεις - ένα μίνι μοντέλο θα μπορούσε να ενσωματωθεί σε κάθε κατάστημα.

• Στην Ιαπωνία, τα supermarket έχουν τοποθετήσει θερμοκήπια στην κορυφή ή δίπλα σε supermarket.

• Υπεραγορές χωρίς απόβλητα συνεχίζουν να αναπτύσσονται παγκοσμίως.

• Κατασκευή αποθηκών που είναι πράγματι ενεργειακά αποδοτικές με ηλιακά πάνελ και αντίστοιχες ηλιακές στέγες που όχι μόνο μειώνουν την ενέργεια αλλά δημιουργούν πρόσθετη ενέργεια που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει ένα ολόκληρο σύμπλεγμα καταστημάτων.

• Οι αγοραστές θέλουν να έχουν μια σχέση με το supermarket τους. Δεν θέλουν η εμπειρία να είναι απρόσωπη.

• Από την άλλη πλευρά, το ηλεκτρονικό παντοπωλείο βρίσκεται στην κορυφή της λίστας όλων και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται. Το click-and-collect θα γίνει το κυρίαρχο διαδικτυακό κανάλι για όλους τους λόγους που περιγράφονται εδώ.

• Παρ ’όλα αυτά, η διαδικτυακή παράδοση θα καταστεί περισσότερο κατακερματισμένη και πιο τοπική. Βλέπουμε αυτές τις εταιρείες να εμφανίζονται στην αγορά.

Από την άλλη πλευρά, μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τα παραδοσιακά παντοπωλεία δημιουργείται από την τεχνολογία blockchain. Ο στόχος είναι να ξεπεράσουμε την «Amazonοποίηση» από την Amazon με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και να έχουμε πωλήσεις εμπορικών σημάτων απευθείας στους καταναλωτές, εξαλείφοντας την ανάγκη για λιανοπωλητές εξ ολοκλήρου.

Όσο περισσότερο η τεχνολογία μπορεί να θέλει να διαταράξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν και να κάνουν τα πάντα πιο αποτελεσματικά, ό, τι μπορεί να είναι το νέο supermarket, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτή η επιχείρηση αφορά τους ανθρώπους και τη σχέση μας με τους αγοραστές. Ήρθε η ώρα να φανταστείτε τι ακριβώς μπορεί να είναι ένα supermarket.

Όλες οι παραπάνω τάσεις σε συνδυασμό με τα επόμενα διαμορφώνουν το νέο τοπίο όπου οι καταναλωτές θα επιδιώξουν να αγοράσουν αντικείμενα, όπου οι πάροχοι FMCG πρέπει να παρεμβαίνουν ενεργά επανασχεδιάζοντας το σύνολο της προσέγγισής τους:

Η νέα έκδοση του 2018 για τα τρόφιμα που περιγράφει την Εμπιστοσύνη θα περιγράψω απλώς ως "η ποιότητα ή η κατάσταση της συνειδητότητας ή της συνείδησης". Η νοοτροπία αντικατοπτρίζει μια νέα στάση των καταναλωτών, με επίκεντρο τους millennials με σκοπό να κατανοήσουν πραγματικά τα πάντα για ένα συγκεκριμένο είδος διατροφής ή ποτό και στη συνέχεια να είναι σε θέση να υποστηρίξουν ή όχι την εταιρεία, είτε πρόκειται για εμπορικό σήμα είτε για λιανικό εμπόριο, ευθυγραμμιζόμενοι στις αξίες της και υποστηρίζοντας τις με αγορές. Επτά από τους 10 καταναλωτές των Η.Π.Α. και του Ηνωμένου Βασιλείου θέλουν να γνωρίζουν και να κατανοούν μια λίστα συστατικών. Οι εισαγωγές εμπορικών σημάτων για τρόφιμα και ποτά που χαρακτηρίζονται από δεοντολογικές απαιτήσεις για τα πακέτα τους έχουν αυξηθεί επτά φορές από το 2010 και αυτοί οι ανθρώπινοι, περιβαλλοντικοί και ηθικοί ισχυρισμοί κατά της κακομεταχείρισης των ζώων συνεχίζουν να αυξάνονται σε επιρροή. Οι νέοι managers στην αγορά  τροφίμων κατευθύνουν τις δράσεις τους από μια νέα σειρά εταιρικών αξιών: κοινωνική συνείδηση, υγεία και ευεξία, ενισχυμένη διατροφή και θωράκιση του ευ ζην. Αυτός είναι ο νέος τρόπος οι πάροχοι του κλάδου FMCG να κερδίσουν πολύ χρήμα.

Μια τάση που μπορεί να έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στη βιομηχανία FMCG και της λιανικής πώλησης, είναι το Tactile - "η αίσθηση της αφής". Δεν πρέπει να αγνοούμε τις νοοτροπίες, τις συνήθειες και τα κριτήρια επιλογής των καταναλωτών. Δεν αγοράζονται όλα τα προϊόντα στο διαδίκτυο.

Μια πρόσθετη τάση αυτή της "σύνδεσης Αγροκτήματος με Καταναλωτή" έχει αρχίσει να εδραιώνεται, καθώς οι κοινότητες των καταναλωτών προσπαθούν να πλησιάσουν τη φύση. Η γεωργία μπορεί να μην είναι εφαρμόσιμη σε όλες τις αγορές, αλλά έχει αρχίσει να είναι ένας από τους εμπορικούς παράγοντες που θα εμφανίζονται συχνότερα στις Λιανικές πρακτικές που παράλληλα επεκτείνουν τον δυνητικό αριθμό των παρόχων FMCG.

Περίπου το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού βρίσκεται σε κάποιο είδος «διατροφής αποκλεισμού», όντας υποχρεωμένοι να αποφεύγουν ορισμένα τρόφιμα εξαιτίας μιας συγκεκριμένης ευαισθησίας, ασθένειας ή αλλεργίας. Η σύνδεση (στον ανθρώπινο νου του καταναλωτή) της σύνθεσης και φύσης των τροφίμων είναι σημαντική από την καλλιέργεια τροφίμων μέχρι το μαγείρεμα, όπως και για τον τρόπο που γευόμαστε τα ίδια τα θρεπτικά συστατικά σε διαφορετικές συνθήκες προετοιμασίας. Το 2018, οι Υπηρεσίες Smart Nutrition αναμένουν την EPA Omega-3 ή την DHA Omega-3 να έχουν εκρηκτική ανάπτυξη ως τα πλέον διαδεδομένα συστατικά σε μεγάλο φάσμα από τρόφιμα και ποτά για όλους τους καταναλωτές, από βρέφη έως ηλικιωμένους. Περαιτέρω, η ανάπτυξη της κουλτούρας χρήσης ενός DNA kit ξεκίνησε το 2005, αλλά σήμερα είναι στην πραγματικότητα εδώ και προσφέρεται στους καταναλωτές που συμβάλλουν στη διαχείριση των κινδύνων καρδιακής νόσου ή διαβήτη, μεταξύ άλλων ασθενειών που εμπλουτίζουν την εμπειρία στον έλεγχο του βάρους.

Παρά την ευρεία χρήση των smartphones και των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, η πραγματικότητα είναι ότι τρεις φορές περισσότερος αριθμός καταναλωτών εμπιστεύονται πληροφορίες που διαδίδονται «από στόμα σε στόμα» παρά τα μηνύματα από τις online διαφημίσεις για τις οποίες υπάρχει χαμηλή εμπιστοσύνη. Η διαφήμιση πρέπει να αναθεωρήσει το πλαίσιο και το περιεχόμενό της στον τομέα FMCG, ειδικά στον τομέα των τροφίμων. Ένα παράδειγμα είναι το ζήτημα της «σήμανσης»: παρατηρήθηκε ότι οι καταναλωτές που έφαγαν ίδια στην σύσταση τους τρόφιμα αλλά είχαν διαφορετική σήμανση (η μία χαρακτηριζόταν ως "σνακ" και η άλλη χαρακτηριζόταν "γεύμα" παρά και το ίδιο μέγεθος), όσοι κατανάλωσαν την έκδοση σνακ έτρωγαν 50% περισσότερο. Προφανώς δεν είναι μόνο αυτό που τρώμε. είναι ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε τα μηνύματά μας για τα τρόφιμα, ειδικά όταν πρόκειται για ζητήματα διατροφής που κάνουν τη διαφορά. Αυτό που πιστεύουμε, έχει αντίκτυπο στο τι και πόσο καταναλώνουμε.

Η ασφάλεια εκφράζεται μέσω πολλών όψεων που οδηγούν σε σχετικές ενέργειες. Ας πάρουμε μερικές περιπτώσεις: η συνεργασία αλυσίδων supermarket με διαιτολόγους για να ανταποκριθούν στην υπερβολική κατανάλωση ποσοτήτων λόγω άγχους, καλύπτει μια διάσταση της ασφάλειας βοηθώντας να οδηγήσει τους καταναλωτές σε υγιεινές επιλογές. Επιπλέον, πρέπει να αναφέρεται η χρήση αντιβιοτικών από τους προμηθευτές κρέατος και πουλερικών. Μία άλλη διάσταση είναι ο δισταγμός και η αποφυγή παραδόσεων κατ’ οίκον επειδή σε αυτή την περίπτωση εγείρονται βασικοί λόγοι προσωπικής ασφάλειας. Ο αγώνας εναντίον των μονοπωλίων επίσης καθιστά τους καταναλωτές σοβαρά προβληματισμένους στο να επιτρέψουν στους κορυφαίους παρόχους (βλέπε Amazon) να παραδίδουν κατ’ οίκον και προκαλεί ένα σημαντικό δίλημμα, εφόσον, μόλις για παράδειγμα το Amazon Key συνδεθεί στην πόρτα του καταναλωτή, είστε 100% δέσμιοι πελατειακά της Amazon.