Το εγχείρημα της Metro και της Σκλαβενίτης να εισπράξουν τον τζίρο των 2 δισ. ευρώ, ο οποίος αντιστοιχούσε μέχρι προ διετίας στις πωλήσεις της Μαρινόπουλος και της Αφοί Βερόπουλοι και ο οποίος απωλέσθη υπέρ των ανταγωνιστών τους όταν τα δύο ιστορικά δίκτυα κατέρρευσαν, και η συνέχιση των μνημονιακών πιέσεων στη ζήτηση, όπως και τα σενάρια εκκίνησης ενός νέου κύκλου συγκέντρωσης στον κλάδο, αναμένεται ότι θα απασχολήσουν τον κλάδο φέτος.


Δευτέρα, 10 Απριλίου 2017


Βέβαιο θεωρείται ότι το 2017 θα σημαδευθεί από έναν έντονο «πόλεμο» τιμών για την αναδιανομή των μεριδίων, σε μια αγορά η οποία εξακολουθεί να δοκιμάζεται από την ύφεση. Ήδη τις πρώτες τρεις εβδομάδες του έτους καταγράφηκε πτώση στις συνολικές πωλήσεις του λιανεμπορίου άνω του 10% –ο συνδυασμός της δυσμένειας οικονομικών και κλιματολογικών συνθηκών «πάγωσε» την αγορά.

Τον ρυθμό έχει ήδη δώσει από τα τέλη του 2016 η ΑΒ Βασιλόπουλος, εγκαινιάζοντας μια επιθετική καμπάνια εκπτώσεων σε βασικά προϊόντα της, την οποία βέβαια ακολούθησε σε μεγάλο βαθμό ο ανταγωνισμός. Τώρα όλοι αναμένουν πότε η Σκλαβενίτης θα «σηκώσει το γάντι» ως ο ισχυρότερος του κλάδου, εφόσον κλείσουν βέβαια όλες οι νομικές εκκρεμότητες σχετικά με το σχέδιο διάσωσης των δομών της Μαρινόπουλος.

«Ο τζίρος που «μοιράστηκε» γενικά στα δίκτυα του κλάδου εξαιτίας της κρίσης στη Μαρινόπουλος και την Αφοί Βερόπουλοι ήταν ένα δώρο προς όλους. Αλλά κατά ένα μέρος του, πιθανώς το μεγαλύτερο, μάλλον θα υποχρεωθούμε φέτος να το «επιστρέψουμε»…», αναφέρει γνωστός παράγοντας του κλάδου, καταλήγοντας: «Πιστεύω ότι το 2017 όλες οι αλυσίδες θα δώσουν πραγματικά σκληρό αγώνα, για να διατηρήσουν στο επίπεδο της τελευταίας διετίας την αύξηση των εσόδων τους».

Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ψαλίδισμα της μεικτής τους κερδοφορίας. Άλλο υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου σχολιάζει: «Όταν τα λειτουργικά έξοδα μιας αλυσίδας είναι της τάξης του 25% και το περιθώριο μικτού κέρδος 27%, το καθαρό της κέρδος διαμορφώνεται στο 2%. Με τον «πόλεμο» τιμών, που είναι βέβαιο ότι θα ξεσπάσει, θα μηδενιστούν τα κέρδη μας. Βέβαια, όσοι πλέον συνθέτουν τις μεγάλες δυνάμεις της αγοράς αντέχουν να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε, οι μεγάλοι ζημιογόνοι «παίκτες» της αγοράς βγήκαν από τη μέση…». Και καταλήγει: «Κανένας από τους ισχυρούς δεν θα αντιμετωπίσει κίνδυνο επιβίωσης. Το ζητούμενο είναι τι θα συμβεί με τα μικρομεσαία δίκτυα και πολύ περισσότερο με τους μικρούς του κλάδου, που έχουν φθάσει πια στα όρια της αντοχής τους».

Αναφορικά με τις συγχωνεύσεις, όλων τα βλέμματα είναι στραμμένα πλέον σε δύο αλυσίδες, τη Δ. Μασούτης και την Πέντε, που έμειναν πίσω από άποψη όγκων πωλήσεων συγκριτικά με τα μεγέθη τζίρου της Σκλαβενίτης, της ΑΒ Βασιλόπουλος, της Metro και της Lidl. Πάντως, αυτές οι δύο αλυσίδες έχουν μεγάλα αποθέματα δυνάμενων σε κεφάλαια και κερδοφορία, άρα έχουν τη δυνατότητα να πορευθούν επί μακρόν, δίχως να αλλάξουν τη στρατηγική τους.

Ας δούμε, όμως, τι σχεδιάζουν οι μεγάλες δυνάμεις της αγοράς για τη νέα χρονιά.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Συνεχίζει και το 2017 η ΑΒ Βασιλόπουλος με ένα ακόμη γενναίο επενδυτικό πλάνο ύψους 105 εκατ. ευρώ, το οποίο σε μεγάλο βαθμό θα στηρίξει τη γενικότερη προσπάθεια της αλυσίδας να μη χάσει μερίδια αγοράς από την ενεργοποίηση της συμφωνίας ένταξης των δομών της Μαρινόπουλος στη Σκλαβενίτης.

Η αλυσίδα ήδη από τα τέλη του περασμένου έτους έδειξε τις ανταγωνιστικές διαθέσεις της, κάνοντας την πρώτη της επίθεση στις τιμές κι όλα δείχνουν ότι δεν θα παραμείνει «ήσυχη» ούτε το 2017. Το επενδυτικό της πλάνο επικεντρώνεται στην επέκταση του δικτύου της και φέτος, αυτή τη φορά με είκοσι νέα εταιρικά καταστήματα –στα οποία θα προστεθούν και επτά franchise–, και στις αναβαθμίσεις παλαιότερων καταστημάτων.

Η αλυσίδα θα δώσει έμφαση, μεταξύ άλλων, στον νέο τύπο καταστημάτων της μικρής έκτασης χώρου πωλήσεων, με τα οποία διεισδύει σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές. Ήδη έχει λειτουργήσει έξι και, όπως σημειώνουν στελέχη της, τα πρώτα δείγματα της αποδοτικότητάς τους είναι θετικά. Φέτος μεγάλο μέρος των επενδύσεων της εταιρείας θα διατεθεί και για τη δημιουργία μιας νέας κεντρικής αποθήκης στη Μάνδρα Αττικής για τα προϊόντα ξηρού φορτίου. Πρόκειται για στεγασμένες εγκαταστάσεις συνολικής έκτασης 30.000τμ, για τις οποίες θα προβλεφθεί δυνατότητα επέκτασης κατά 10.000τμ.

Σκλαβενίτης

Η τρέχουσα χρήση χαρακτηρίζεται ως η κρισιμότερη στην ιστορία της Σκλαβενίτης. Είναι η χρονιά που θα κρίνει το κατά πόσο η αλυσίδα θα μπορέσει να βάλει τις βάσεις για την εκτίναξη του τζίρου της στο επίπεδο των 3 δισ. ευρώ ή θα παραμένει στην περιοχή των 1,7-2 δισ. ευρώ. Όλα θα κριθούν από την εξέλιξη της συμφωνίας για τη διάσωση των δομών της Μαρινόπουλος, δηλαδή από την ταχύτητα με την οποία η Σκλαβενίτης θα ξεπεράσει τα νομικά προβλήματα που ανέκυψαν, λόγω των καθυστερήσεων στην έγκριση από το Πρωτοδικείο του σχεδίου διάσωσης, όπως και από την αμεσότητα και κυρίως την αποτελεσματικότητα των αντιδράσεών της στο πεδίο του ανταγωνισμού, κατά τη διαδικασία ενοποίησης των δύο δικτύων.

Ανεξάρτητα από τα σχετικά με τη συμφωνία διάσωσης των δομών της Μαρινόπουλος, η διοίκηση της Σκλαβενίτης προσβλέπει σε αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης των μεγεθών της και φέτος. Την προσδοκία της αυτή τη στηρίζει και στον ισχυρό «σύμμαχό» της, το δίκτυο χονδρικής The Mart. Αυτό, βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων του 2015, όπου φαίνεται πως έχει «κλειδώσει» τη θέση του στον κλάδο, διατηρώντας τον τζίρο που κληρονόμησε από τη εξαγορασθείσα Makro στα 392 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η Σκλαβενίτης έχει καταστήσει το εν λόγω δίκτυο κερδοφόρο. Όσο για τις επενδύσεις της εταιρείας σε νέα καταστήματα, χονδρικής και λιανικής, εκτιμάται πως τα πάντα θα κριθούν από την εξέλιξη της υπόθεσης Μαρινόπουλος. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά, οι επενδύσεις θα επικεντρωθούν στην ενσωμάτωση του δικτύου. Αν όχι, ο όμιλος θα επιστρέψει στην πολιτική επέκτασης του δικτύου του.