1. Χαρείτε - Όλοι θα γίνουμε πιο αδύνατοι και πιο υγιείς

Η καταπολέμηση της παχυσαρκίας αποτελεί ισχυρό παράγοντα ανάπτυξης στην αγορά στον τομέα των FMCG επιχειρήσεων με αυξανόμενη παγκόσμια εμβέλεια, ιδίως στον Δυτικό κόσμο.


Δευτέρα, 15 Ιανουαρίου 2018


 

1. Λαμβάνοντας ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα χώρας για ανάλυση, το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) είναι η πρώτη χώρα σε υπέρβαρους στην Ευρώπη, αλλά χάρη στις συντονισμένες πρωτοβουλίες της κρατικής παρέμβασης, η διαμόρφωση των καταναλωτικών τάσεων και αντίστοιχων προσπαθειών της βιομηχανίας FMCG, το Ηνωμένο Βασίλειο προχωρά σε ένα νέο επίπεδο καταπολέμησης της παχυσαρκίας και ενίσχυσης της υγείας των πολιτών του στο επίπεδο της κατανάλωσης.

Η υγεία είναι ένα "καυτό ζήτημα" που έχει "ισχυρή υποστήριξη από την κυβέρνηση του ΗΒ" τονίζεται από τις Υπηρεσίες Media Shopper. Μέτρα όπως ο "φόρος για τη ζάχαρη" θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται από τα εμπορικά σήματα, ενώ περισσότερες μάρκες θα εκτοξεύουν εκδόσεις του τύπου «χωρίς ζάχαρη» ή «καλύτερες για σας – good-for-you» των προϊόντων τους.

Η εστίαση από την κυβέρνηση του ΗΒ και από τα εμπορικά προϊόντα, σημαίνει ότι η αντιμετώπιση της παχυσαρκίας δεν αποτελεί πλέον μια «ατομική σειρά πρωτοβουλιών, η οποία περιλαμβάνει δίαιτες που περιορίζουν τις θερμίδες, οι οποίες είναι αδύνατον να διατηρηθούν», λέει ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας που ασχολείται με διακεκριμένη  επιχείρηση εστιατορίων. «Για να επικεντρωθούμε στην εκπαίδευση των ανθρώπων και να δούμε μια συλλογική μετατόπιση στην αντίληψη, θα γίνουμε πολύ πιο υγιείς και θα ακολουθήσει σημαντική μείωση των επιπέδων παχυσαρκίας».

Οι άνθρωποι του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούσαν επίσης να ρυθμίσουν βαθμιαία να τρώνε λιγότερο καθώς «τα πακέτα μικρότερης μερίδας» έχουν ξεκινήσει και θα συνεχίσουν να προωθούνται και να διατίθενται, δίνοντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές, ενώ δημιουργούν και προοπτικές για νέες ροές εσόδων από τον χώρο του FMCG", προβλέπει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tetra Pak, Stefan Fagerang. Ακόμη και η ενεργός συμμετοχή και η επιρροή του Dieter, μετατρέπει την επιχείρηση που προσφέρει πιο υγιεινές επιλογές, προκαλώντας έτσι την εξέλιξη της αγοράς έτσι ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να απολαμβάνουν υγιεινά τρόφιμα, όπως το σούσι, τα οποία παραδίδονται στην πόρτα τους.

2. Απόσυρση από τα σούπερ μάρκετ: Η απόδοση των ποτών με βάση τον μηλίτη επιβραδύνεται επιτρέποντας στο Lager να επιστρέψει

Τα τελευταία χρόνια, οι Carling, Heineken, AB InBev και άλλες εταιρείες είχαν επενδύσει σοβαρά στα ποτά με βάση τον μηλίτη. Αλλά το Σεπτέμβριο, η Stella Cidre έχασε £ 23 εκ. Από το χαρτοφυλάκιο του μηλίτη, όταν το ένα τρίτο των SKU με γεύση φρούτων της απομονώθηκαν από τα σούπερ μάρκετ. Και το Νοέμβριο, ο μηλίτης Somersby της Carlsberg και ο βρετανικός μηλίτης της Carling ήταν επίσης σε απόσυρση από τα μεγάλα σουπερμάρκετ.

"Καθώς οι μεγαλύτεροι διεθνείς ζυθοποιοί μειώνουν την εστίαση τους στον μηλίτη, η προσοχή τους θα μεταφερθεί στην καρδιά της κλασσικής μπύρας δηλαδή της lager", πιστεύει ο επικεφαλής της BWS στο IRI. Και υπάρχει ήδη μεγάλη στροφή και έμφαση στην καινοτομία στα προϊόντα lager. Τα Skinny Brands ξεκίνησαν μια χαμηλών θερμίδων lager στα καταστήματα Morrisons που εγκρίθηκε από τους WeightWatchers. Πρόσθετα, προβλέπεται μια άνοδος στην "μη παστεριωμένη" lager, η οποία έχει "πιο φρέσκια και πληρέστερη γεύση".

Μεγάλες επενδύσεις τροφοδοτούν και την βελτίωση της ποιότητας της «μη αλκοολούχου μπύρας», με μία σχετική επιτυχία», αναφέρει ο γνωστός ανώτερος αναλυτής ποτών στην Rabobank, Francois Sonneville, ο οποίος αναφέρει: "Αυτό έχει μια λογική, εφόσον τα περιθώρια απόδοσης των προϊόντων στη μη αλκοολούχο μπύρα είναι γενικά υψηλότερα, καθώς οι χαμηλότερες οικονομίες κλίμακας αντισταθμίζονται από χαμηλότερους φόρους".

3. Επανεξέταση του Brexit: Αναμένεται να προκαλέσει «όλεθρο» στη βιομηχανία FMCG αλλά και να δημιουργήσει ευκαιρίες 

"Το 2018 είναι πιθανό το έτος που βλέπουμε την επιστροφή στην αγορά της μικρής λιανικής με την μορφή των παντοπωλείων με σημαντική ανάπτυξη και αυτό αποτελεί εξαιρετικό νέο", αναφέρει ο επικεφαλής της λιανικής πώλησης και της γνώσης των καταναλωτών στην ομάδα Kantar World. Ωστόσο, αν οι αυξήσεις πωλήσεων οδηγούν την αύξηση στον πληθωρισμό, μια σημαντική παρατήρηση είναι προς διερεύνηση και συζήτηση. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πόσο από το κόστος του πληθωρισμού μεταφέρεται στους καταναλωτές. Η μάχη μεταξύ των εμπόρων που απευθύνονται στην  λιανική είναι τόσο έντονη, οπότε κανείς δεν θέλει να είναι ο πρώτος που θα αυξήσει τις τιμές του στην αγορά. Συνεπώς, είναι πιθανό να βλέπουμε τους «σημαντικούς παίκτες» της λιανικής να λαμβάνουν μέτρα για να εμποδίσουν τον αισθητό πληθωρισμό να γίνει αισθητός για όσο καιρό αυτό είναι δυνατόν.

“Η ποιότητα και η συνέπεια" των τροφίμων θα μπορούσε επίσης να είναι "ευάλωτη" προσθέτει η Jessica Burt, νομικός με ειδίκευση επί τροφίμων και ποτών στο Mills & Reeve. "Οι παραγωγοί πρέπει να τηρούν τους ελέγχους των προϊόντων ενημερωμένους και να έχουν καλές ρυθμίσεις οι οποίες θα διασφαλίσουν συνέχεια για τους δευτερεύοντες προμηθευτές. Και οι παραγωγοί που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την σχετική διαδικασία, πρέπει να εξασφαλίσουν ότι υπάρχει επαρκές εργατικό δυναμικό για την κάλυψη των συμβάσεων.

Επιπλέον, για το Ηνωμένο Βασίλειο στην τρέχουσα συγκυρία, εκτός από την αναμονή αναθέρμανσης των εξαγωγικών ευκαιριών από μία επικείμενη ασθενέστερη λίρα, υπάρχουν και άλλα δυνητικά οφέλη, υποστηρίζει ο επικεφαλής των τροφίμων και ποτών στην Grant Thornton. "Όπως παρατηρήθηκε κατά την τελευταία ύφεση, ορισμένες επιχειρήσεις αγωνίστηκαν να επιβιώσουν, αλλά άλλες βγήκαν ισχυρότερες. Η πρόκληση δημιουργεί μια πλατφόρμα αλλαγής, δημιουργίας ευκαιριών και ενίσχυσης της καινοτομίας. Ο τομέας πρέπει να εξασφαλίσει ότι οι πιέσεις που παρουσιάζει το Brexit δεν καταπνίγουν αυτή τη ζωτική ικανότητα καινοτομίας. Αυτός είναι ένας τομέας για τον οποίο μιλάμε λιγότερο από την πλευρά των εξαγωγών, αλλά έχει τεράστια δυνητικά οφέλη. "

4. Οι προσφορές θα επιστρέψουν με τον χαρακτήρα των επιβραβεύσεων 

Το 2016 οι προωθητικές ενέργειες υπέστησαν μείωση όλες εκτός από εκείνες της μορφής Every Day Low Price (EDLP), αλλά το 2017 άρχισαν να επιστρέφουν και το 2018 ακόμα περισσότερο, σύμφωνα με τον Chris Baldwin, διευθυντή προγραμμάτων για τους καταναλωτές στα Sodexo Benefits and Rewards Services - αν και οι διαγωνισμοί θα αντικαταστήσουν τα bogofs. "Αντί ο προϋπολογισμός marketing να εξατμίζεται, οι έμποροι λιανικής πώλησης θα εκτρέψουν κονδύλια μακριά από την περικοπή των τιμών στην εμπλοκή του διαφημιστικού marketing και μέσα στο 2018", λέει. "Η έρευνά μας αποδεικνύει ότι η όρεξη για προωθήσεις είναι ισχυρότερη από ποτέ, καθώς το 70% (δείγμα 2.000 αγοραστών του Ηνωμένου Βασιλείου) εισέρχεται σε κλήρωση και το 68% εισέρχεται σε ανταγωνισμό μάρκας το 2018. Επομένως, με την ενθάρρυνση του καταναλωτή ο οποίος ασχολείται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή μέσω ενός δικτυακού τόπου, τα σήματα μπορούν να επανασυνδεθούν με τους πελάτες και να μετατρέψουν τις βραχυπρόθεσμες αιχμές σε μακροπρόθεσμη αγοραστική συμπεριφορά ».

5. Οι μεγάλες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ της Ευρώπης αναμένεται να ανακάμψουν, ενάντια στους ανταγωνιστές τους ενώ οι discounters αρχίζουν στο οροπέδιο 

Η Aldi και η Lidl έχουν ανησυχία τα τελευταία χρόνια, ενώ οι μεγάλες αλυσίδες έμειναν πίσω , αλλά το 2017 αυτό άρχισε να αλλάζει και ακόμα περισσότερο στο 2018, καθώς οι πωλήσεις των πρώτων συνεχίζουν να επιβραδύνονται και οι τέσσερις μεγάλες αλυσίδες συνεχίζουν να καλύπτουν το χαμένο έδαφος.

Παρόλο που υπάρχει προβληματισμός ότι οι discounters θα συνεχίσουν να βλέπουν κάποια ανάπτυξη το 2018, έχουμε δει την ανάπτυξη αυτή να είναι μειούμενη τις τελευταίες εβδομάδες και είναι πιθανό ότι θα υπάρχει ένα ανώτατο όριο ανάπτυξης λόγω του μεγέθους του κάθε καταστήματος και του επιπέδου προσφοράς", λέει ο Matt Lee , αναλυτής στο γραφείο καταγραφής αγορών Capture.

"Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ δίνουν ολοένα και περισσότερη έμφαση στην προσφορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για να αποφύγουν κάποια αύξηση από τους εκπτωτικούς και η στρατηγική αρχίζει να λειτουργεί - η Tesco ανέφερε πρόσφατα την ταχύτερη ανάπτυξή της σε τρία χρόνια που οδηγείται από γραμμές της δικής της ετικέτας". Τονίζεται επίσης ότι καθώς το Brexit "αναγκάζει τις τιμές πολλών προϊόντων FMCG να αυξηθούν, οι αγοραστές θα απαιτήσουν πιο προσιτά ή αξιόπιστα προϊόντα από αξιόπιστες μάρκες που μπορούν να εμπιστευτούν.

"Αυτό είναι το ισχυρό σημείο όπου τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ θα πετύχουν σε σύγκριση με τους discounters, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγοραστών σε λιγότερο γνωστά επώνυμα προϊόντα που προσφέρουν".

Ο επικεφαλής του τομέα Λιανικής και Business Insights Analyst της Nielsen, αναφέρει ότι η ταχεία επέκτασή τους θα σημάνει ότι οι discounters θα συνεχίσουν να έχουν πρόβλημα εμπορικής απόδοσης. "Παρά τη μικρή πτώση των ρυθμών ανάπτυξης προς τα τέλη του 2017, οι discounters θα πρέπει να φθάσουν το 10% έως το 2018, κυρίως από την πολιτική ανοίγματος νέων καταστημάτων, κάτι που θα τους βοηθήσει να προσελκύσουν περισσότερους αγοραστές με μεγαλύτερη συχνότητα".

Όσον αφορά τις υπόλοιπες«μικρές αλυσίδες», εκτιμάται μία αύξηση της τάξης του 1,5%, κυρίως λόγω του πληθωρισμού των τιμών και της συνεχιζόμενης ανάκαμψης των τεσσάρων μεγάλων, τα οποία θα κεφαλαιοποιήσουν με επιτυχία τις ευρύτερες σειρές δικών τους προϊόντων τους και θα αναπτύξουν την καταναλωτική εμπειρία μέσα στο κατάστημα διευκολύνοντας με πολλούς τρόπους τους καταναλωτές. Κατά συνέπεια, η συνολική αγορά θα αυξηθεί γύρω στο 2%.

6. Η αδειοδότηση (licensing) θα αυξηθεί σημαντικά καθώς στρέφεται προς τους ενήλικες

Η αδειοδότηση άρχισε να εμφανίζεται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις στη δεκαετία του 1950, αλλά σύμφωνα με την LIMA αποτελεί στις μέρες μας μια βιομηχανία τριών τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Και συνεχίζει να αυξάνεται. Ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο μόλις ξεπέρασε την Ιαπωνία για να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για προϊόντα με άδεια χρήσης στον κόσμο (πίσω από τις ΗΠΑ). Τώρα ωριμάζει κυριολεκτικά έχοντας στόχο τους ενήλικες.

«Βλέπουμε μια ολόκληρη σειρά νέων αδειοδοτημένων προϊόντων που εισέρχονται στην αγορά και απευθύνονται σε «ενήλικες», αναφέρει επιτελικό στέλεχος της LIMA.

"Αυτά περιλαμβάνουν μπύρα “Game of Thrones” και πλήθος ειδών που σχετίζονται με τις «50 αποχρώσεις του γκρι», συμπεριλαμβανομένου του κόκκινου και του λευκού κρασιού και των σοκολατοειδών. Η εξέλιξη αυτή διευρύνει τις δυνατότητες των παραγωγών και των εμπορικών σημάτων και είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί και το επόμενο έτος. "

Υπάρχουν πολλοί λόγοι πίσω από τη νέα προσέγγιση της αδειοδότησης σημάτων. Εκτός από το γεγονός ότι η βιομηχανία είναι αναδυόμενη και έχει τεράστια περιθώρια για ανάπτυξη, δεν υπάρχει πλέον κάποιας μορφής κοινωνικό «στίγμα» που να συνδέεται με τους ενήλικες που θέλουν φαγητό, ποτό και ρούχα τα οποία έχουν επίσημα κυκλοφορήσει με την αγαπημένη τους σήμανση, είτε αυτή είναι τηλεοπτική εκπομπή ή βιντεοπαιχνίδι. Η αδειοδότηση σήματος μπορεί να εξυπηρετήσει μια πιο αναπτυγμένη πελατειακή βάση το 2018.

Η πρόσθετη σήμανση θα μπορούσε να γίνει «αισθητή» στα τρόφιμα και τα ποτά, όπως ιστορικά υπήρχε αντίστοιχη χρήση στις γεύσεις των παιδιών, για παράδειγμα, «Spider -Μικρά κέικ», ζαχαροπλαστικά και σοκολάτες «Star Wars», κ.α.

 

7. Η Αφρική προσφέρει στην Ευρώπη ένα πλούτο από νόστιμα και εξωτικά προϊόντα.

Η Mintel υποστηρίζει ότι η Αφρική θα είναι μια από τις περιοχές οι οποίες θα διαμορφώσουν μεγάλες καταναλωτικές τάσεις στην Ευρώπη, ιδιαίτερα στο Ηνωμένο Βασίλειο για το 2018. Ο λόγος είναι ότι τα «εγχώρια προϊόντα» της Αφρικής προσφέρουν ένα «πειστικό και πρωτότυπο συνδυασμό γνησιότητας, προέλευσης και εξωτισμού σε τρόφιμα και ποτά». Σημειώνει επίσης η Mintel ότι από το 2011 θα σημειωθεί αύξηση πάνω από 41% στην ζήτηση της παγκόσμιας αγοράς τροφίμων και ποτών που περιέχουν συστατικά από την Αφρική. Επομένως, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί ο Andrew Hunt, Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της επιχείρησης Aduna, είναι αισιόδοξος για το 2018. "Τα συστατικά και τα προϊόντα μας είναι έτοιμα να διεκδικήσουν θέση στην κεντρική αγορά των FMCG ξεκινώντας με μια νέα σειρά προϊόντων εμπνευσμένη από την Αφρική το 2018 και προσφέροντας σημαντικά οφέλη για τους μικρούς παραγωγούς", αναφέρει εκ μέρους της Aduna. Και δεν είναι η μοναδική εταιρεία που υιοθετεί αυτή την πρόταση. Άλλες μάρκες τροφίμων εμπνευσμένες από την Αφρική ή παραγόμενες στην Αφρική κάνουν επίσης μαζική είσοδο και τοποθέτηση στα supermarkets της Μεγάλης Βρετανίας, όπως τα Snacks της Chika (Waitrose & WH Smith), το Love Chin Chin (Asda), η Bim’s Kitchen και η Star Beer της Νιγηρίας.

8. Η αγορά των Ημι-Χορτοφάγων

Περίπου το 35% των βρετανών καταναλωτών ισχυρίζονται ήδη ότι είναι ημι-χορτοφαγικοί, γνωστοί και ως «ευέλικτοι» (ημι-χορτοφαγικό είναι ένα άτομο που έχει κατά κύριο λόγο χορτοφαγική διατροφή αλλά κατά καιρούς τρώει κρέας ή ψάρι), σύμφωνα με τους ειδικούς περαιτέρω έρευνα από το Forum for the Future, εκτιμά ότι αυτό το ποσοστό θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 10% το 2018, αφήνοντας σχεδόν το ήμισυ του Ηνωμένου Βασιλείου να επιλέγει λαχανικά αντί για κρέας σε τακτική βάση. "Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση σχετικά με τις παραγωγικές διαδικασίες, την προέλευση και τη βιωσιμότητα σημαίνει η διατροφική προσέγγιση των ημι-χορτοφαγικών, που κάποτε ήταν μια εξειδικευμένη δίαιτα, τώρα που απευθύνεται στο σύνολο των καταναλωτών, ενθαρρύνοντας τους όχι μόνο να αισθάνονται πιο υγιείς αλλά και να ζουν πιο «ηθικά». "Οι ημι-χορτοφαγικοί προσφέρουν στην αγορά μια ευκαιρία να μειωθεί σταθερά η ποσότητα του προσφερόμενου κρέατος, ενώ οριακά τείνουν στην πλήρη εγκατάλειψη του στο μέλλον. Και τα οφέλη περιλαμβάνουν χαμηλότερους λογαριασμούς στα supermarkets και μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. "