Την ύπαρξη ποσοστού 20% ενεργών καταναλωτών προ της πανδημίας του κορωνοϊού σε ευρωπαϊκό επίπεδο που εξαφανίστηκαν στη μεταπανδημική αγορά επιβεβαίωσε η Business Development Director της Mastercard.


Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2024


Την ύπαρξη ποσοστού 20% ενεργών καταναλωτών προ της πανδημίας του κορωνοϊού σε ευρωπαϊκό επίπεδο που εξαφανίστηκαν στη μεταπανδημική αγορά επιβεβαίωσε η Business Development Director της Mastercard, Κριστίνα Κούμπισα, στην ημερίδα της Space 4Commerce που διοργάνωσε η Mastercard. Πρόκειται για ποσοστό που αφορά μεγάλες χώρες, όχι όμως την Ελλάδα. Η Mastercard «έτρεξε» σχετικό case study σε αλυσίδα της Πολωνίας -που δεν κατονομάστηκε- μέσα από την έρευνα στην οποία επιβεβαιώθηκαν τα προφίλ καταναλωτών που απουσιάζουν από το τρέχον οργανωμένο λιανεμπόριο της Ευρώπης, λίγο ή πολύ. Τα σχετικά ευρήματα αμφισβητήθηκαν από το ελληνικό επιχειρηματικό κοινό της εκδήλωσης ως προς τη συμβατότητά τους στο ελληνικό αγοραστικό περιβάλλον. Πρώτος και καλύτερος είναι ο «μαζικός καταναλωτής του Σαββατοκύριακου», που αγοράζει προϊόντα ευρείας γκάμας, βάσει του προγραμματισμού αγορών του νοικοκυριού του. Η αρχική υπόθεση της Mastercard αφορούσε τη στροφή του συγκεκριμένου καταναλωτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce). Τα στοιχεία καρτών των στην Πολωνία απέδειξαν ότι, δεδομένου της αντίστοιχης μείωσης της αγοραστικής του δύναμης, εκείνος επισκέπτεται πλέον φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπου συνεχίζει τη συνήθεια του μεγάλου καλαθιού και των πολλών προϊόντων.

Το διαφορετικό προφίλ του «δευτερεύοντος αγοραστή» μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών.

Δεύτερο προφίλ καταναλωτή ενδιαφέροντος είναι ο «δευτερεύων αγοραστής». Η κυρία Κούμπισα τόνισε ότι μετά το πληθωριστικό κύμα στις τιμές των τροφίμων, σε αρκετές χώρες της Ευρώπης έχει υπάρξει εναλλαγή εντός νοικοκυριού, σχετικά με το επιφορτισμένο μέλος με κύρια δραστηριότητα τα ψώνια του σούπερ μάρκετ και εκείνο που την κρατά πλέον ως δευτερεύουσα. Ως «δευτερεύων αγοραστή» η Mastercard ορίζει τον καταναλωτή που πραγματοποιεί ψώνια όταν το κύριο μέλος αδυνατεί να πάει στο κατάστημα για οποιοδήποτε λόγο. Εναλλακτικά, ο «δευτερεύων αγοραστής» ψωνίζει τα προϊόντα που ξέχασε το άλλο μέλος από την κύρια λίστα για τα προγραμματισμένα ψώνια της εβδομάδας. Επικοινωνώντας με στελέχη του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου, το FOODReporter επιβεβαιώνει ότι «για το συγκεκριμένο προφίλ καταναλωτή υπάρχουν πολύ διαφορετικοί ορισμοί στην Ευρώπη. Ειδικά στα Βαλκάνια, “δευτερεύων αγοραστής” θεωρείται εκείνος που πηγαίνει συχνότερα στο σούπερ μάρκετ, αλλά με μικρότερες λίστες στα χέρια του -και άρα, μικρότερη απόδειξη- ή αγοράζει προϊόντα για πολύ συγκεκριμένη χρήση σε κάθε επίσκεψη: Για παράδειγμα, μόνο ποτά ή μόνο υλικά για την παρασκευή κέικ». Σύμφωνα με την κυρία Κούμπισα, ο συγκεκριμένος καταναλωτής ανθίσταται στον πληθωρισμό τροφίμων και κατά κανόνα, διατηρεί τον ίδιο αριθμό επισκέψεων, αλλά ξοδεύει λιγότερα χρήματα τη φορά πλέον. Ο τρίτος τύπος αφορά στον «άφθονο καταναλωτή ευρείας κατανάλωσης», ο οποίος προκύπτει ότι έχει μειώσει κατά πολύ τις συνολικές του αγορές σε αξία πωλήσεων.

 

Πηγή: FOODReporter 17 Μαΐου 2024 #1182, σελίδα 8.