Τι αναζητούσαν οι επιχειρηματίες των τελικών σημείων εστίασης και φιλοξενίας


Παρασκευή, 15 Μαρτίου 2024


Πλήθος κόσμου επισκέφθηκε την έκθεση HORECA 2024, η οποία έλαβε χώρα στο Metropolitan Expo από 9 έως 12 Φεβρουαρίου 2024 και έτυχε επίσκεψης από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστα Σκρέκα.Η φετινή έκθεση άφησε την αίσθηση ότι εστίασε περισσότερο στον πολυαναμενόμενο τουρισμό και λιγότερο στο συνολικό κανάλι του food service, που για τη χώρα μας παραμένει μεγάλο σε όλους τους μήνες του χρόνου. Λιγότεροι από πέρσι ήταν οι Έλληνες εκθέτες επιχειρήσεων τροφίμων. Περισσότεροι συμμετείχαν από τους τομείς τεχνολογίας, συσκευασίας, εξοπλισμών και παροχής υπηρεσιών.

Λειτούργησε ανταγωνιστικά η Food Expo 2024 για την αγορά food service.

Η Food Expo 2024, που θα διοργανωθεί στον ίδιο χώρο μεταξύ 9 και 11 Μαρτίου 2024, έπαιξε το ρόλο της: Πολλές εταιρείες, ακόμη και εκείνες όπου το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους έρχεται από συνεργασίες με χονδρεμπόρους ή τελικά σημεία Ho.Re.Ca., αποφάσισαν να επιλέξουν μία από τις δύο εκθέσεις και τελικά, επέλεξαν τη Food Expo. Ο κύριος λόγος αφορά την προσδοκία για μεγαλύτερη παρουσία χονδρεμπόρων και εισαγωγέων χωρών του εξωτερικού. Όπως έχει ήδη αναφερθεί, ολόκληροι κλάδοι τροφίμων (τυροκομία, γαλακτοκομία, πίτες, επεξεργασμένα οπωροκηπευτικά, κρέας) είχαν λιγότερους εκθέτες κατ’ απόλυτη τιμή σε σύγκριση με τις συμμετοχές του 2023.  Η αγορά του cash & carry έδειξε στη φετινή HORECA μεγάλο ενδιαφέρον ανάπτυξης, ως συστημικός «παίκτης» του ελληνικού food service, με επενδύσεις στον τομέα, περισσότερα σημεία και απόπειρα καλύτερης, αμεσότερης και πιο εξειδικευμένης εξυπηρέτησης ανάλογα με τις αντίστοιχες ανάγκες του κάθε επιχειρηματία κατόχου τελικού σημείου πωλήσεων προϊόντων, εστίασης ή φιλοξενίας.

Η αναζήτηση της χαμηλότερης τιμής άφησε πίσω την καινοτομία.

Από πλευράς κοινού, πράγματι η HORECA 2024 «αγκαλιάστηκε» από το επαγγελματικό κοινό της χώρας. Δεν ήταν λίγοι όσοι επισκέπτες στοχευμένα ταξίδεψαν από άλλες πόλεις, προκειμένου πρωτίστως να αναζητήσουν προμηθευτές και νέες συνεργασίες. Οι εκθέτες της HORECA 2024 ήταν 500 και αντίστοιχα, οι επισκέπτες υπολογίστηκαν στους 80.284. Από την εμπειρία των υποδοχέων εκθετών, το FOODReporter πληροφορήθηκε ότι «η τιμή των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών έπαιξε και πάλι τον κυρίαρχο ρόλο». Από τη μία, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί αναμενόμενο αν συνυπολογιστεί η ελληνική και διεθνής συγκυρία πληθωρισμού τροφίμων. «Οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για αλλαγή προμηθευτή σε αρκετά προϊόντα της γκάμας τους, με κυρίαρχο κριτήριο την τιμή. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ως μέσο διαπραγμάτευσης πρόβαλαν λεπτομέρειες της τρέχουσας συμφωνίας τους με ανταγωνιστή και ζητούσαν ανταγωνιστικότερη πρόταση, που να τους επιτρέπει υψηλότερο περιθώριο κέρδους. Από τη μία μπορεί να ακούγεται “άπληστο”, από την άλλη όμως αποτελεί την αντίδραση του κόσμου του επιχειρείν μπροστά στα αυξημένα παρελκόμενα κόστη: Μεταφορές, ενέργεια, εργασιακό κόστος», ανέφερε στο FOODReporter πηγή του κλάδου του food service που δεν επιθυμεί να κατονομαστεί. Άλλο στέλεχος της ίδιας αγοράς ανέφερε: «Οι επιχειρηματίες της εστίασης πέρασαν μια διετία όπου οι συνεχόμενες αυξήσεις πρώτων υλών και γενικότερα, προμηθειών δεν τους επέτρεψαν να προγραμματίσουν σωστά την οικονομική σταθερότητα του εγχειρήματός τους. Είναι λογικό τώρα να επιζητούν ένα αυξημένο περιθώριο, προκειμένου να έχουν χρηματοδοτικό plan B για μια δύσκολη ώρα. Εκμεταλλεύονται τον κατακερματισμό ορισμένων υποαγορών και την αντίστοιχη διάθεση προμηθευτών να αυξήσουν μερίδια, προσφέροντας ελκυστικές πρώτες συμφωνίες».

Η αναψηλάφηση του κρουασάν.

Μέσα στο παραπάνω κλίμα, δεν υπήρχε χώρος για κατανόηση εκ μέρους των επιχειρηματιών των τελικών σημείων της προστιθέμενης αξίας που μπορεί να επιφέρει η καινοτομία σε προϊόντα τροφίμων, ποτών ή ακόμη και εξοπλισμού. Στο ίδιο κλίμα, δεν έφυγαν ικανοποιημένοι, όπως ήρθε σε θέση να γνωρίζει το FOODReporter, όσοι εκθέτες προήγαγαν προϊόντα τροφίμων που προσφέρουν διαφοροποίηση. Εξαίρεση φαίνεται ότι αποτέλεσαν τα αρτοπαρασκευάσματα, όπου τα κρουασάν και η αναψηλάφηση τους, με σύγχρονες τεχνολογίες σαφώς διαφοροποιημένου προϊόντος, πρωταγωνίστησαν. Χαμηλό ήταν γενικά και το ενδιαφέρον για specialty coffees.

Πηγή: FoodReporter, Τεύχος #1123, Σελίδα 6.