Τα κυβερνητικά μέτρα κατά της ακρίβειας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης που είχαν στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro ΑΕΒΕ και πρόεδρος της Ένωσης Supermarket Ελλάδος, ο Χρήστος Τσόλκας, διευθύνων σύμβουλος της Δέλτα και πρόεδρος της Δωδώνη, ο Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος, managing director Greece & Cyprus της Mondelez, και ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.


Δευτέρα, 29 Απριλίου 2024


Κοινό στοιχείο που είχαν οι τοποθετήσεις και των τεσσάρων συνομιλητών ήταν ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε τα τελευταία χρόνια λόγω των συνθηκών να λάβει έκτακτα μέτρα για να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία της αγοράς, όπως το «κλειδωμένο» περιθώριο κέρδους για τις αλυσίδες, τα οποία όμως δεν μπορούν και δεν πρέπει να διατηρηθούν επ’ άπειρον. Όλοι τους συμφώνησαν επίσης πως η κατάσταση με τον πληθωρισμό στην Ελλάδα είναι ίδια ή και καλύτερη σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης και πως η αγορά λειτουργεί σωστά, αν και, όπως είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος, «μπορεί πάντα και καλύτερα». Ειδικά για το θέμα των «κλειδωμένων» περιθωρίων κέρδους, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης επεσήμανε πως «όταν ένα έκτακτο μέτρο τραβάει πολύ, δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά», και το συγκεκριμένο μέτρο εμποδίζει τις εταιρείες να ασκήσουν εμπορική πολιτική, σε μία εποχή όπου οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει. Από την πλευρά του, ο Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος τόνισε πως ο ανταγωνισμός λειτουργεί εξαιρετικά καλά στην Ελλάδα, αλλά ο κρατικός παρεμβατισμός είναι κάτι που προβληματίζει, ειδικά μεγάλους ομίλους όπως είναι η Mondelez, ενώ ο Χρήστος Τσόλκας σημείωσε πως ουσιαστικά τα στοιχεία δείχνουν ότι η αγορά δεν έχει κάποιο δομικό πρόβλημα, και σχολίασε πως δεν υπάρχει λόγος για μία ανεξάρτητη «επιτροπή σοφών» που θα δώσει προτάσεις για μέτρα στην αγορά, αρκεί όλοι οι stakeholders της αγοράς να συνεννοηθούν και να δώσουν λύσεις στα όποια προβλήματα.

Διαφωνία για τα... φωναχτά πρόστιμα

Διαφωνία προέκυψε σχετικά με το θέμα των προστίμων που ανακοινώνονται από την κυβέρνηση, με τον Αριστοτέλη Παντελιάδη να αποκαλύπτει μάλιστα ότι η εταιρεία του πρόσφατα δέχθηκε πρόστιμο από ελεγκτή επειδή ένα καρτελάκι είχε πέσει από το ράφι. «Διαφωνώ απόλυτα με τον τιμωρητικό λόγο που εκφράζει η κυβέρνηση. Ακούμε συνέχεια για πρόστιμα, και τότε περνάμε το μήνυμα ότι δε λειτουργεί ο ανταγωνισμός και χρειάζονται συνεχείς παρεμβάσεις και συντηρούμε ένα κακό επιχειρηματικό κλίμα», υποστήριξε ο κ. Παντελιάδης, ενώ σχολίασε πως υπάρχει και πρόβλημα πληροφόρησης του κοινού, καθώς «μόνο η κακή είδηση πουλάει», και για το λόγο αυτό η διαρκής συζήτηση περί ακρίβειας δημιουργεί εσφαλμένα την εντύπωση ότι υπάρχει αισχροκέρδεια. Απαντώντας, ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος εξήγησε πως ο λόγος για τον οποίο ανακοινώνονται τα πρόστιμα δεν είναι τιμωρητικός, αλλά για να αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές ότι υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί που λειτουργούν, σε αντίθεση με όσα συνέβαιναν στο παρελθόν. Στο πάνελ συζητήθηκε και η πρωτοβουλία του υπουργείου για τον περιορισμό των προσφορών σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, με τον κ. Παντελιάδη να σημειώνει πως ήδη οι λιανέμποροι βρίσκονται σε συνεχή διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές ώστε να μειωθούν μόνο οι προσφορές και όχι οι εκπτώσεις του λιανεμπορίου, και να εκφράζει την άποψη ότι το μέτρο δεν πρέπει να επεκταθεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, γιατί μπορεί να δημιουργήσει κόντρες μεταξύ των δύο βασικών πυλώνων της αγοράς.

«Δεν μπορεί να υπάρξει κερδοσκοπία»

Όσον αφορά στο αν υπάρχει κερδοσκοπία στην αγορά όπου δραστηριοποιείται η Mondelez, ο Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος ήταν κατηγορηματικός: «στα δικά μας προϊόντα δεν μπορεί να υπάρξει κερδοσκοπία για τρεις λόγους: η δομή του εμπορίου, που έχει πολλά καταστήματα, διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, άρα ανταγωνισμό, οι πολλές ελληνικές και διεθνείς εταιρείες που ανταγωνιζόμαστε στο κομμάτι του παραγωγού, και οι καταναλωτές που έχουν μεγάλη πρόσβαση στην πληροφόρηση και στις τιμές». Από την πλευρά του, ο Χρήστος Τσόλκας παρατήρησε πως τους τελευταίους μήνες στα γαλακτοκομικά όχι μόνο δεν αυξάνονται οι τιμές, αλλά αντίθετα καταγράφεται μείωση τιμών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Σπύρος Πιστικός

Πηγή: FoodReporter 15 Απριλίου 2024 #1162, σελίδα 4.