Κερδοφόρο αναμένεται ότι θα είναι το 2023 για περισσότερες από τις μισές εταιρείες του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας FMCGs, παρά τις πολλαπλές προκλήσεις και δυσκολίες της φετινής χρονιάς, όπως αποτυπώνεται στην εξαμηνιαία κυλιόμενη έρευνα τάσεων στο λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου.


Παρασκευή, 15 Σεπτεμβρίου 2023


Ειδικότερα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, το 56% των στελεχών εκτιμούν ότι το οικονομικό αποτέλεσμα της επιχείρησής τους το 2023 θα είναι καλύτερο από το 2022, ενώ μόνο ένα 18% βλέπει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα φέτος. Ένα ακόμα 15% προβλέπει αμετάβλητο οικονομικό αποτέλεσμα σε σχέση με το 2022, ενώ ένα 11% αποφεύγει να προβεί σε προβλέψεις. Αντίστοιχα, το 64% των επιχειρήσεων προβλέπει ότι θα έχει κέρδη (μάλιστα το 39% δηλώνει ότι τα κέρδη θα είναι άνω του 2%), έναντι 10% που προβλέπει ζημίες (οι μισές εξ αυτών βλέπουν ζημίες άνω του 2%), ενώ ένα 20% αποφεύγει να κάνει πρόβλεψη.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν ανοδικά τις τιμές

Ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας αποτελούν οι εκτιμήσεις των στελεχών της αγοράς για τους παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά τις τιμές φέτος. Ως σημαντικότερος παράγοντας αναδεικνύονται, μάλλον εύλογα, οι διεθνείς τιμές των πρώτων υλών και το κόστος της ενέργειας, με το 98% και το 94% αντίστοιχα των στελεχών να αναφέρουν ότι επηρεάζουν τις τιμές πολύ ή πάρα πολύ. Υψηλά ποσοστά συγκεντρώνουν επίσης τα κόστη μεταφορών (85%), ο πόλεμος στην Ουκρανία (74%), η κερδοσκοπία (48%) και οι εκλογές (40%). Ακόμα χαμηλότερα βρίσκονται παράγοντες όμως οι έμμεσοι φόροι (30%), οι νομοθετικές ρυθμίσεις της πολιτείας (30%) και τα κόστη της πανδημίας (18%).

Παρ’ όλα αυτά, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου (98%) έχει προχωρήσει σε απορρόφηση μέρους των ανατιμήσεων, με το 32% να έχει απορροφήσει έως 10% της αύξησης, το 33% από 10 έως 25%, το 25% από 25 έως 50%, και το υπόλοιπο 10% από 50% και πάνω.

Βλέπουν αύξηση των πωλήσεων του κλάδου στο β’ εξάμηνο

Σε σχέση με τις προσδοκίες για την πορεία των πωλήσεων του κλάδου, καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων (80%) οι οποίοι θεωρούν ότι η αξία των πωλήσεων του κλάδου θα αυξηθεί το επόμενο εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό 4% οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσει μείωση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 3,2% στις πωλήσεις στο β’ εξάμηνο 2023. Αντίθετα, τα στελέχη εκτιμούν μείωση του όγκου πωλήσεων το β’ εξάμηνο του 2023 (-1,1%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που επηρεάζουν αρνητικά τις καταναλωτικές συνήθειες.

Πηγή: Food Reporter #1019/2023-09-13