Αυξήσεις-ρεκόρ σε τζίρο, όγκο πωλήσεων, τιμή ανά κιλό και ποσοστό επί του συνόλου των αγορών τροφίμου για τα επί ζυγίω προϊόντα


Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2023


Άλλα 501 εκατ. ευρώ φαίνεται πως εισέρρευσαν στο οργανωμένο λιανεμπόριο μέσω πωλήσεων προϊόντων ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) το 2022, σύμφωνα με την έρευνα Market View της IRI Ελλάδος. Για το 2022, το σύνολο αξίας πωλήσεων προσδιορίζεται στα 8,56 δισ. ευρώ έναντι 8,06 δισ. ευρώ του 2021. Από τις συνολικές πωλήσεις του 2022, τα 2,03 εκατ. ευρώ αφορούν επί ζυγίω προϊόντα, τρόφιμα κατά 100%, σε ποσό-ρεκόρ στην ιστορία του οργανωμένου λιανεμπορίου. Τα επί ζυγίω προϊόντα επανακάμπτουν στη μεταπανδημική περίοδο και ως προς τα ποσοστά τους σε απόλυτη τιμή πωλήσεων, φτάνοντας το 23,7%. Το υπόλοιπο 76,3% των πωλήσεων αφορά προϊόντα γραμμωτού κώδικα (συσκευασμένα, με fixed barcode). Ο τζίρος για τα συσκευασμένα προϊόντα ξεπέρασε τα 6,53 δισ. ευρώ για το 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,82% συγκριτικά με το 2021 (6,17 δισ. ευρώ).

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμής και αξίας πωλήσεων – Ποιες οι εξαιρέσεις, ποια τα «σταθερά χαρτιά»

Τα επί ζυγίω προϊόντα εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων, με εξαίρεση ψάρια και κρύες κοπές. Το μεγαλύτερο μερίδιο διατήρησαν τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τυριά (28,5%), με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 12,4%, ελέω και των μεγάλων ανατιμήσεων στα τυριά κοπής. Ακολουθούν τα φρούτα και τα λαχανικά, με 24,9% και αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 1,3%. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση αξίας πωλήσεων εμφάνισαν τα κοτόπουλα, με 18% και τη μεγαλύτερη μείωση τα ψάρια, με 7,7%. Οι κρύες κοπές μειώθηκαν κατά 1,2% συγκριτικά με το 2021 σε αξία πωλήσεων, συγκρατήθηκε όμως σε γενικές γραμμές η πολύ μεγαλύτερη τάση μείωσης της κατηγορίας, που είχε φθίνει κατά 6,6% το 2021, εν συγκρίσει με το 2020.

Τα συστατικά τροφίμων και τα υποβοηθητικά εμπορεύματα και υλικά γύρω από τη μαγειρική, συνήθως επεξεργασμένα τρόφιμα, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση τιμής στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, σύμφωνα με την IRI Ελλάδος, μεταξύ όλων των προϊόντων τροφίμου και ποτού: Πρόκειται για αύξηση 12%, με μέση τιμή πλέον τα €1,81. Ωστόσο, εμφάνισαν μείωση όγκου πωλήσεων κατά 0,4%, παρά τη μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων, κατά 11,5%, μεταξύ των κατηγοριών τροφίμων, λόγω και της υψηλότερης τιμής. Ακολούθησε η τιμή των γαλακτοκομικών προϊόντων κατά 11,9% (μέση τιμή: €2,14), με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7% αλλά σημαντική μείωση όγκου κατά 4,3%. Τα κατεψυγμένα ανέβασαν την τιμή τους κατά 7,9% (μέση τιμή: €3,27) με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 2,6% και μείωση όγκου κατά 4,9% και τα συσκευασμένα έτοιμα γεύματα κατά 6,3% αντίστοιχα, με μέση τιμή €1,89, αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,6% και όγκου πωλήσεων κατά 1,2%.

Στο σύνολο του 2022, παρατηρήθηκε αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 5,8% στα προϊόντα οργανωμένης λιανικής, με παράλληλη αύξηση μέσης τιμής κατά 6,8% αλλά μείωση όγκου, κατά 0,9%. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο του 2022, που περιλάμβανε και τα ψώνια των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, η μηνιαία αύξηση τζίρου στα FMCGs έφτασε το 13,1% συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα.

Μόνο τέσσερις μήνες την τελευταία τριετία κινήθηκαν ανοδικότερα σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενό τους: Μάρτιος 2020 (+25,1%) Απρίλιος 2020 (+14,1%), Οκτώβριος 2021 (+19,9%) και Δεκέμβριος 2021. Πλην Δεκεμβρίου 2021, οι άλλοι τρεις μήνες είχαν να κάνουν με κυβερνητικές ανακοινώσεις για lockdowns για την καταπολέμηση της πανδημίας του κορονοϊού.

Στα convenient stores και στις κατηγορίες τροφίμων ο τζίρος – Αύξηση-ρεκόρ για την αξία πωλήσεων των επί ζυγίω προϊόντων

Σε επίπεδο σούπερ μάρκετ, μεγαλύτερη ανάπτυξη στο 2022 γνώρισαν τα μικρά σούπερ μάρκετ και convenient stores, με αύξηση τζίρου κατά 11,6% στα καταστήματα έως 400 τ.μ. Ακολούθησαν τα υπερμάρκετ άνω των 2.500 τ.μ., με αύξηση κατά 7,9%, έπειτα τα σούπερ μάρκετ επιφάνειας από 400 έως 1.000 τ.μ. (+5,3%) και τελευταία τα μεσαία προς μεγάλα σούπερ μάρκετ, από 1.000 έως 2.500 τ.μ., με ανάπτυξη κύκλου εργασιών κατά 3,6%. Στα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) παρατηρήθηκε στο σύνολο του 2022 μέση αύξηση τιμής κατά 6,8% συγκριτικά με το 2021, με μέση τιμή προϊόντος στα €2,06. Ίδια ήταν η αύξηση και στα τρόφιμα (+6,8%) έναντι του 2021, με την αντίστοιχη μέση τιμή να διαμορφώνεται πλέον στα €1,92.

Μεταξύ των πωλήσεων FMCGs προϊόντων σε ολόκληρο το 2022 στο οργανωμένο λιανεμπόριο, τα τρόφιμα στο σύνολό τους αποτέλεσαν το 81,2% των ολοκληρωμένων πωλήσεων, το οποίο αναλύεται σε 57,5% για τα προϊόντα σταθερού barcode και σε 23,7% για τα επί ζυγίω.

Η αύξηση αξίας πωλήσεων στα προϊόντα γραμμωτού κώδικα έφτασε το 6,5% μεσοσταθμικά για το περασμένο έτος, ενώ στα επί ζυγίω προϊόντα σημειώθηκε ιστορική αύξηση-ρεκόρ, της τάξεως του 7,5% ως προς την αξία των πωλήσεων, μετά τη μικρή υποχώρηση κατά 0,3% το 2021.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αγοράς της IRI Ελλάδος, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας γνώρισαν άνοδο κατά 16,4% στο σύνολο του 2022 και διατηρούν πλέον μερίδιο 16,3% στη συνολική αγορά της οργανωμένης λιανικής, πιάνοντας τα ποσοστά των ετών 2016 και 2017.

 

Πηγή: Food Reporter #0886/2023-02-06