Με ρυθμό ανάπτυξης 9,3% κινήθηκε στο πρώτο τετράμηνο του 2023 ο κλάδος των σούπερ μάρκετ σε επίπεδο αξίας…


Πέμπτη, 22 Ιουνίου 2023


Με ρυθμό ανάπτυξης 9,3% κινήθηκε στο πρώτο τετράμηνο του 2023 ο κλάδος των σούπερ μάρκετ σε επίπεδο αξίας, με τα τρόφιμα συγκεκριμένα να κινούνται στο +8,2%, όμως την ίδια στιγμή στα τρόφιμα καταγράφεται μείωση της τάξεως του 0,9% σε τεμάχια, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana, στη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων & Ποτών (ΣΕΒΤ), το βράδυ της Δευτέρας.

Σε επίπεδο μεγάλων κατηγοριών, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης στο τετράμηνο του 2023 παρουσιάζει το snacking, τα γαλακτοκομικά, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, ενώ σημαντική είναι και η ανάπτυξη και για τα μη αλκοολούχα ποτά.

Ενδιαφέρον έχει όμως η πορεία των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο τετράμηνο του 2023. Στο σύνολο των συσκευασμένων τροφίμων, το μερίδιο των private label έχει αυξηθεί από το 20,2% στο 21,7%. Και με δεδομένο ότι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης το ποσοστό αυτό είναι κατά πολύ μεγαλύτερο, όπως σημείωσε ο κ. Μπορέτος, «υπάρχει ακόμα χώρος να αυξηθούν τα private label».

Αυξημένες κατά 14,4% οι τιμές των private label και κατά 9,3% των επωνύμων

Στις κορυφαίες 60 κατηγορίες καταγράφηκε αύξηση 10,5% σε αξίαστο πεντάμηνο, με τα επώνυμα να ενισχύονται κατά 8,6% και τα private label κατά 20%, ενώ τεμαχιακά τα επώνυμα προϊόντα είναι αρνητικά (-0,7%), ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «κερδίζουν» 5%.

Όμως το αξιοσημείωτο είναι ότι, όσον αφορά στην τιμή, τα επώνυμα προϊόντα εμφανίζονται στο πεντάμηνο ανατιμημένα κατά 9,3%, όμως τα private label εμφανίζονται αυξημένα κατά 14,4%, γεγονός που σημαίνει ότι παρά την αυξημένη τιμή τους, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προσελκύουν περισσότερους καταναλωτές. Κι αυτό γιατί, παρά τις ανατιμήσεις, σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις είναι σημαντικά φθηνότερα από τα επώνυμα προϊόντα. Ενισχυτικό παράγοντα για τα προϊόντα private label είναι και η ένταξή τους στο Καλάθι του Νοικοκυριού, σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τα επώνυμα.

Ενδεικτικό είναι ότι πέρυσι το «καλάθι» με τις 60 τοπ κατηγορίες στοίχιζε 190 ευρώ, ενώ φέτος έχει φτάσει στα 207 ευρώ. Όμως στα private label προϊόντα το αντίστοιχο καλάθι, που ήταν στα 131ευρώ πέρυσι, ανέβηκε φέτος στα 139 ευρώ, δηλαδή στο 70% περίπου των επωνύμων προϊόντων.

Ένα άλλο εύρημα της Circana είναι ότι τα επώνυμα προϊόντα που δεν είχαν μείωση τιμής και μπήκαν στο Καλάθι του Νοικοκυριού, δεν είχαν ανάπτυξη σχεδόν καθόλου. «Άρα λοιπόν, τα επώνυμα προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι θα πρέπει να έχουν και κάποια έκπτωση, τέτοια ώστε να προσελκύσουν τον καταναλωτή», σημείωσε ο κ. Μπορέτος.

«Το private label ήρθε για να μείνει και να μεγαλώσει»

Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, τον περασμένο Απρίλιο καταγράφηκε μια πρώτη μικρή κάμψη στα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η οποία αποδίδεται στο γεγονός ότι λόγω Πάσχα οι καταναλωτές προτίμησαν καλύτερα προϊόντα, ενώ επιπλέον υπήρχαν έντονες προωθητικές ενέργειες που βοήθησαν τα επώνυμα προϊόντα.

Ωστόσο, είναι σαφές πως «το private label ήρθε για να μείνει και να μεγαλώσει. Ο καταναλωτής είναι πολύ πιεσμένος και αλλάζουν οι τάσεις», σημείωσε, εξηγώντας πως ο καταναλωτής έχει αλλάξει από consumer σε prosumer, δηλαδή καταναλωτής που ψάχνει να βρει την τιμή. «Επανέρχεται ο επαγγελματίας καταναλωτής, ο οποίος θα κοιτάξει τις τιμές, θα ψάξει από το Internet τι γίνεται, θα κάνει λιγότερα, προγραμματισμένα ταξίδια, συγκρίνει πάρα πολύ τις τιμές και ψάχνει να βρει προϊόντα τα οποία να είναι πιο υγιεινά ή better for you. Είναι σημαντικό μετά την πανδημία να πάρω κάτι το οποίο θα με ωφελήσει. Έχει γράψει πολύ σημαντικά αυτό σε όλους τους καταναλωτές», υπογράμμισε.

Την ίδια στιγμή, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν γίνει λιγότερο ελαστικά στο θέμα της τιμής, που σημαίνει ότι ο καταναλωτής αναγνωρίζει ότι το private label είναι ποιοτικό προϊόν και δέχεται να πληρώσει και λίγο παραπάνω γι’αυτό, με δεδομένο ότι η διαφορά τιμής από τα επώνυμα παραμένει μεγάλη.

Πηγή: Food Reporter #0973/2023-06-14